Itt a válasz, hogy miért kattan most mindenki a street foodra

A fine dining magas színvonalú hazai képviselői mellett a street food is új értelmet nyert. Mára már nemcsak a hamburgerezésről beszélhetünk, mégis toronymagasan vezet.

Budapest belvárosában továbbra is tombol a gasztroforradalom, újabbnál újabb éttermek nyílnak. Bár a kínálat főként street food ételekből áll, mégis az árak és alapanyagok tekintetében gyakran a hamburgerek és egyéb finomságok már a fine dining kategóriába sorolhatók, hiszen a séfek gondosan kidolgozott stratégia alapján állítják össze az egyes menüket. Miért kattannak rá a street foodra annyira az emberek, melyik az első számú kedvenc étel és miben más a magyar fogyasztó az amerikaihoz képest?

Többek között ezekre a kérdésekre adtak választ a Zing Burger és Tuning Burger alapítói.

Az utóbbi években berobbanó gasztroforradalom alaposan a feje tetejére állította a budapesti éttermek világát és újrarajzolta a főváros teljes gasztronómiai térképét.

A fine dining magas színvonalú képviselői mellett azonban a street food is új értelmet nyert, mára már nemcsak a hamburgerezésről beszélhetünk, hanem számtalan újító, forradalmi megoldásokkal és alapanyagokkal dolgozó vállalkozásról is.

„A tendencia az, hogy egyre közelebb kerül egymáshoz a street food és fine dining világa. Beszivárogtak a különböző gourmet technológiák a gyorsételek elkészítésének folyamataiba, illetve több új street food étterem tulajdonosa a fine dinning helyekről kerül ki" - kezdte Susánszky Ádám, a Zing Burger alapítója, aki elárulta azt is, hogy miben különbözik a magyar fogyasztó az amerikaitól. „A fő eltérés az étkezések helyszínében van: amíg Budapesten az összes étkezés kevesebb, mint 10%-a történik vendéglátóhelyeken, addig ez az USA-ban 30-40 esetleg 50% os arányt is eléri. Az elsőszámú kedvenc street food itthon még mindig a gyros, második helyen áll a hamburger, és utána jönnek az elmúlt két évben itthon is elterjedt pho levesek és a BBQ smokerben készült szendvicsek" - folytatta Ádám.

A szakember azt is elmondta, hogy miért imádják annyira az emberek a street food ételeket. „A népszerűséget szerintünk két fontos tényező befolyásolja; az egyik, hogy a street food, ha jól csinálják és a megfelelő, minőségi alapanyagokat használják hozzá, okozhat olyan kulináris élményt, mint egy fine dinning fogás. A másik, hogy egy olyan szokáshoz kapcsolódó élményt ad, amit a modern életformát választó 16-40 éves közeg egyre sűrűbben él át. Méghozzá a "városi étkezés" vagy "city food" élményét, amit egyedül, haverral, barátnővel, ebédszünetben vagy munkából hazafelé egyre többen engedhetnek meg maguknak." – mondta el Susánszky, hozzátéve, hogy a vidék felé is nyitnak: terveik között szerepel, hogy 2-3 éven belül egy átfogó, vidéki street food hálózatot hozzanak létre, ami a főbb városokban is új versenyhelyzetet eredményezhet.

A Tuning Burger & Bar vezetője, Erdélyi Róbert inkább a turistákra és a fővárosi lakosokra fókuszál. „Ma már a vendégeink 70%-a külföldi, ami többek között azért előnyös, mert a magasabb árképzésnek köszönhetően megfelelően képzett, jól megfizetett munkatársakkal tudunk együtt dolgozni és prémium színvonalú alapanyagokból tudjuk elkészíteni ételeinket. Úgy gondolom, mindkettő a sikeres vendéglátás alapköve" - kezdte Róbert, aki azt is elárulta, hogy miben látja a street food sikerét Magyarországon. „Míg más országokban a hamburger nem több, mint egy kézben is fogyasztható egyszerű alapanyagokból készült gyorsétel, addig mi ezt az élményt gourmet szintre fejlesztettük.

Sok helyen most már késsel, villával eszik a hamburgert és olyan hozzávalókból készítik, amelyeket a külföldi, nívós éttermek séfjei is bátran használnának.

A minőségi nyersanyagok és a kreativitás elindított egy olyan folyamatot, ami miatt elmosódtak a tradicionális étkezés határai, és ma már nem degradáló egy üzletembernek hamburgert vagy egyéb gyorsételt rendelni. Ma street foodolni, fesztiválra járni trendi, a megváltozott fogyasztási szokások tették naggyá ezt a műfajt" - mondta el Róbert. Tapasztalatai szerint az európai fogyasztók igényesebbek az amerikaiaknál, ugyanis nekünk a minőség jobban számít, mint a mennyiség, és nem csupán az a cél, hogy az ember jóllakjon.

És ezt olvastad már az ízHUSZÁR magazinon?

Az IKEA mától nagyon számít a véleményedre - Itt van, hogyan reagálhatsz

További street food történeteket és érdekességeket tudhatsz meg az LifeTvStreet Food Sztoricímű műsorából.

Címlapról ajánljuk

További cikkek