Noha azt tartja a mondás, "a jó bornak nem kell cégér", ezzel az állítással könnyű vitába szállni. Legyen bármilyen minőségi is egy termék, szüksége van egy névjegyre, ami a "beszél" helyette, kedvet csinál nekünk, vásárolóknak, hogy levegyük a polcról. A csomagolás ráadásul kijelöli, kiknek szeretnék eladni a terméket, sőt, arról is beszél, milyen minőségű az árú. Trükkös dolog ez, mert talán a csomagolásnak jobban hiszünk, mint magának a terméknek. Érdekes kísérlet lenne kipróbálni, finomabbnak érezzük-e ugyanazt a csokit, ha luxuscikknek kijáró csomagolást kap, annál, mintha egy nagy áruházlánc saját termékeként adják el nekünk.
Az ízHUSZÁR szerkesztősége szerint az alábbi magyar cégek jó cégért választottak saját terméküknek.
CHEZ DODO / Laki Eszter
A szerkesztőségben egyöntetűen úgy éreztük, ennek a csomagolásnak helye van a válogatásban. Szalai Dóri macaron manufaktúrájának, a Chez-Dodónak, finom, pasztellszínekre hangolt arculatterve teljes egészében Laki Eszter munkája. A budapesti Sas utcában lévő üzletből ajándékba, vagy akár saját magunk kényeztetésére haza is lehet vinni macaronokat. A designer Dóri egy kolibrikkel díszített blúzát látva döntött úgy, ezeket a törékeny madarakat teszi meg a márka jelképének. Az üzletben látható tapétán, a macaronos dobozokon és a papírzacskókon is ezek az Eszter által akvarellel festett madarak láthatóak. A cég logója, a "C" és "D" betűk felhasználásával megtervezett logotípia a macaronok kerekded formáját idézi.
JUICELINE / Kiss Miklós
A hidegen préselt gyümölcsleveket készítő Juiceline teljes arculata Kiss Miklóst dicséri. Az egyszerű logó kiemeli a gyümölcslevek változatos színét. A boltban kézbe vehető menükártya a Pantone skálát idézi. Ez a nyomdaiparban használatos színskála segít a tervezőknek és a nyomdászoknak, hogy biztosak legyenek abban, az egyes színek hogyan fognak kinézni nyomtatásban. Nem csupán a menükártyán, de a gyümölcslevek címkéjén is az adott italhoz leginkább hasonlító Pantone szín is fel van tüntetve. E sorok írójának nagyon tetszik ez a szellemes koncepció.
BERRYBON / Ghyczi Dia
Nemes Nóra szívéhez közel áll ez a színes, harmonikus csomagolás.BerryBon jó minőségű csokoládéval és fanyar gyümölcsökkel készülő bonbonjai állítólag bűntudat nélkül fogyasztható finomságok, ráadásul D-3 vitamint is tartalmaznak. A bonbonokat a International Chocolate Awardsfőzsűrijében is helyet kapóÁth-Horváth Zsóka álmodja meg és Magyar Kata értékesíti őket. Ghyczy Dia dinamikus, színes logót és dobozt tervezett ehhez a termékhez, ráadásul nem is egyszer. A megrendelők ugyanis saját elképzelésének újragondolását kérték Diától, aki öniróniával felvértezve megoldotta a feladatot - másodszor is.
BORTÁRSASÁG-KARÁCSONYI BORVÁLOGATÁS / Polgárdi Ákos, Rubik Ágnes
Magyarország legnagyobb borkereskedelemmel foglalkozó cége, a Bortársaság, egy meghívásos pályázaton Polgárdi Ákos és Rubik Ágnesgrafikusok megoldását választotta ki 2016-os karácsonyi borválogatásának csomagolásához.
A tervezők, akik közösen Submachine néven alkotnak, 1, 2 és 3 üveg bort tartalmazó dobozokat terveztek, rajtuk egy-egy ünnepi buli jelenetei láthatóak, mégpedig szokatlanul, felülről ábrázolva. Az egyszerre szigorú és játékos kompozíció egyszerre izgalmas és könnyen befogadható, épp úgy, ahogyan azt egy csomagolástól elvárjuk. Ez a megoldás személyes kedvencem.
ZHAO ZHOU / Unger Zsolt, Demján Szilárd, Tálas Gábor
Bodor Tamás kedvence ez a letisztult, kiegyensúlyozott teacsomagolás-kollekció. A Zhao Zhou saját maga kutatja fel a teákat, amelyeket forgalmaz. Termőhely megjelölt ( Single origin ), direkt kereskedelemből ( Direct trade ) származó, a borokhoz hasonlóan fajtamegjelölt kézműves ( Artisan, Whole leaf ) tealevelek kerülnek a dobozokba, zacskókba. Teáik között vannak olyanok, amelyek több száz, néha 300-500 éves teafákról vagy nagyon különleges világörökségi sziklás vidékekről származnak. Az egyszerű, letisztult, visszafogottan ázsiai jegyeket is mutató csomagolás igyekszik a teák magas minőségét visszaadni, illetve a teázáshoz kapcsolódó nyugalmat is fel kívánja idézni. Az UV védelemmel ellátott csavaros üveget a boltban újratöltik a vevőnek.
STÜHMER SZÁZSZORSZÉP BONBON
Hajnal Stefinek nagyon tetszik ez a klasszikus bonboncsomagolás, amely egy sok évtizeddel ezelőtti design felelevenítése. Lehet, ez a csomagolás kakukktojás a válogatásunkban. A termék ugyanis kétségtelenül magyar, de a több évtizeddel ezelőtti csomagolásdesign tervezőjének kilétét nem sikerült kideríteni. Sokunk nagymamájának, dédijének varrókészletét rejtette egy-egy kissé megviselt Stühmer-féle bonbonosdoboz, így feltehetően a nosztalgikus érzéseink erejére támaszkodott a Stühmer, amikor a jól ismert csomagolásban kezdte gyártani - jórészt a régi receptekre támaszkodva - a Százszorszép Bonbont. A Stühmer gyárban már 1883-ban gőzüzemű gépekkel készült a csokoládé, és Párizsban és Bécsben is voltak üzletei a cégnek. A kommunizmus évei alatt államosították a gyárat, majd a kilencvenes években a Stollwerck vette meg a céget. 2006-ban végül eredeti néven, nagyrészt a gyár klasszikus termékeivel újrakezdődött a Stühmer-sztori, miután Csóll Péter megvette a védjegy tulajdoni jogát - írja a Magyar Termék Online.
Ezt olvastad az ízHUSZÁR magazinon?
Mi értelme van táncoló zselékről készült videókat nézni? - Semmi, de nem lehet abbahagyni