KOLBice - kolbász+ice, vagy ha úgy egyszerűbb, akkor egy tölcsérnyi kolbász. Grillezett kolbászkák több ízben, ropogós kenyértölcsérben.
A csak "magyar gyrosként" aposztrofált KOLBice tavaly tűnt fel a hazai street food egyre zsúfoltabb egén, de rögtön belopta magát a szívembe. Nem csak azért, mert az ötletgazdák az egyik kedvencemet, sőt, merem állítani, hogy szinte mindenki kedvencét burkolta új... khmm... tölcsérbe, hanem mert nem egy trendet, egy éppen nagy népszerűségnek örvendő ételt vett át, hanem alkotott egy újat.
A KOLBice atyjai, Radnai Tamás és Behovits Attila, vendéglátós tapasztalat és múlt nélkül, egy egyszerű ötlettől vezérelve vágtak bele a nagy tervbe - átalakították, sőt, modernizálták a vásárok, a különböző fesztiválok és a sarki hentesek sztárját, a kolbászt. Mustárral, kenyérrel, ahogy azt kell. A nemrég megnyílt - Hold utcai piacon található - mintaboltjuk kapcsán faggattam most Radnai Tamást az inspirációkról, a megvalósításról és persze a jövőről.
Honnan jött a KOLBice ötlete? Mi inspirált titeket? Tudtommal mindketten mérnökök vagytok, mennyire befolyásolta az életeteket a vállalkozás elindítása?
Igen, mindketten mérnökök vagyunk, de egyben családos, fesztiválokat látogató, és nem utolsó sorban kolbászt szerető emberek. Rendezvényeken ha kolbászt szerettünk volna enni, akkor le kellett ülni hozzá a szokásos műanyag tányérral, evőeszközzel, számolva a zsírfoltokkal, mely kisgyerekekkel egy forgatagban nagyon nehezen megoldható. Az ötlet alapvetően a mobilitásban és az új formában van. Azaz hozzáillesztettünk egy igen nagy hagyományokkal rendelkező nemzetközi ételt jelen korunk elvárásaihoz. A kolbászt és a kenyeret természetesen nem mi találtuk fel, inkább csak átértelmeztük, és jól levédtük!
Mennyi idő alatt jutottatok el a megvalósításig?
A teljes fejlesztés és tesztelés több mint egy évet vett igénybe, mely idő alatt a termék nemzetközi levédése is megtörtént. Mikor minden elkészült az igényeink szerint, azaz a termék és az összes előállításhoz szükséges eszköz és berendezés is, akkor kezdtünk bele 2012-ben egy adventi vásáron.
Tudtommal nagy munka volt a tölcsérek megalkotása, és külön forma kell hozzá. Hogy zajlott ez?
Alapvetően a forma és a méretek mind megvoltak a fejünkben. A nagy munka inkább az volt, hogy a tölcsér és a kolbászkák receptjeit és megfelelő fűszerezésüket kiválasszuk. Mint azt korábban már említettük, nem a vendéglátás területéről érkeztünk, így a fejlesztés tulajdonképpen ebből állt: termékkóstolás, módosítás, majd újabb kóstolás, majd újabb ... és ez így ment hosszú-hosszú ideig. Ezen folyamatban segítségünkre voltak egyetemi tanárok valamint mesteremberek is, és nem utolsó sorban a barátaink, akik végig velünk kóstoltak.
Mennyire volt nehéz megfelelő gyártót találni a kolbászokhoz? Milyen elvárásokkal indultatok? Mennyire sikerült ezeket tartani?
A megfelelő gyártó - mint minden üzletben - a legfontosabb. Kezdetekben azért is volt nagyon nehéz, mert tudjuk, hogy a növekedés legnagyobb gátja tud lenni, ha a beszállítók nem tudnak azonos minőségben gyártani kis és nagy mennyiséget egyaránt. A fejlesztés indításakor 2-4 kg kolbászka és 10-15 db kenyértölcsér is elegendő volt, melyet többen meg tudnak oldani igen magas minőségben, de ha 200 kg kolbászkát és 2000 db tölcsért kell elkészíteni azonos minőségben (íz, méret, csomagolás, határidő tekintetében), azt már sokkal kevesebben ugorják meg. Jelenleg úgy érezzük, hogy megtaláltuk a partnereinket, akikkel hosszú távon tervezünk!
Milyenek a tavalyi év visszajelzései? Mit tapasztaltatok a fogyasztók részéről?
Kezdetben kaptunk hideget-meleget, hisz' mint minden vállalkozásnál, itt is igen sok megoldandó problémával szembesültünk. Talán a legnehezebb a termék megismertetése volt a Street Food piacon. Ugyan ez egy mindenki által ismert étel, de az új köntösben kevesebben ismerik még fel. Az első évet szándékosan azzal töltöttük, hogy kipróbáltuk a terméket piacokon, fesztiválokon, strandon, sörözőkben, céges rendezvényeken, stb. Begyűjtöttük a tapasztalatokat, melyekkel most támogatni tudjuk a partnereinket, és valós ismereteket tudunk átadni, segítve az ő boldogulásukat. Ha a fogyasztók visszajelzéseit összegezzük, akkor igen pozitív az eredmény, ami az eladási darabszámokban is komolyan érzékelhető.
Mik a tervek a jövőre nézve? Új boltok? Új ízek? Mi várható KOLBice fronton 2014-ben?
Tervek azok vannak, hiszen mérnökök vagyunk. Értékesítés tekintetében szeretnénk az év végére minden megyében kizárólagos partnereket, akik a fesztiválokat járják, valamint több olyan értékesítő pontot minden megyeszékhelyen és a nagyobb városokban, akik öregbítik a termék Street Food jellegét. Ezen kívül több olyan pub is bejelentkezett, akik számára most fejlesztjük a KOLBice™ mini-t ("sörkorcsolya gyanánt”), melyek márciustól már rendelhetőek, kaphatóak lesznek. Termékfejlesztés tekintetében szeretnénk több fajta kolbászkát még, például szárnyast és halast, melyek növelnék a KOLBice fun club táborát.
Tehát a jövőben sincs megállás a KOLBice háza táján. A mintaboltot természetesen teszteltük: a fesztiválokon, vásárokon már megszokott minőségű, teljes kiőrlésű tölcsérekben megbúvó, roppanós, gluténmentes kolbászkákat kaptuk bajor káposztával, pirított hagymával, és a mustár-ketchup-majonéz trió mellett akár még egy kis cheddar sajtos mártással is megfejelhettük. A magyar street food szerelemgyerekét, a KOLBice-t tehát mindenképp érdemes megkóstolni - megsúgjuk, nem fog csalódást okozni. Úgyhogy már csak annyit mondhatunk: KOLBice-t mindenkinek!