Ahhoz, hogy jobban el tudjunk merülni a fotózási alapismeretekben, legelőször a saját fényképezőgépünket kell megismernünk. Ma már nemcsak a tükörreflexes, hanem a kompakt gépek is számtalan testre szabható beállítási lehetőséget nyújtanak, de mit is jelentenek ezek a számok? Mi az a fényérzékenység? És egyáltalán mi az, hogy rekesz és záridő? És ezek milyen összefüggésben állnak egymással? Egy Nikon D5500-as fényképezőgép segítségével most ezekre a kérdésekre adunk választ!
ISO
A digitális korszak előtti, filmes időkből még talán ismerős lehet, hogy különböző fényviszonyok esetén különböző filmet kellett befűzni. Legtöbbször ezt nem is számmal, hanem piktogrammal jelölték: a napocska az alacsonyabb fényérzékenységet, a felhő a magasabbat jelölte. Ha nagyobb érzékenységet állítunk be, kevesebb idő is elegendő ahhoz, hogy a fotó megvilágítása jó legyen. De mit is jelent ez a gyakorlatban? Ha kültéren, jó fényviszonyok között készítjük el a fotót, akkor alacsonyabb fényérzékenységet, más néven ISO-t kell beállítani, mert ugyanannyi idő alatt több fény tud bejutni a gépbe, mintha egy félhomályos szobában készítenénk ugyanolyan rekesz- és záridő-beállítással a fényképet.
Igen, de akkor minek állítgatni? Miért nem elég, ha mindig magas ISO-értéket használunk, ha úgy elvileg biztosra mehetünk? Minél magasabb fényérzékenységet állítunk be, annál nagyobb az esélye, hogy a képünk szemcsés, szaknyelven „zajos” lesz. Minden fényképezőgép-típusnál eltér, hogy mi az a maximális ISO-érték, amit minőségromlás nélkül használhatunk, illetve néha nekünk kell kompromisszumokat kötnünk, hogy inkább lesz egy zajos, de jól megvilágított fotónk, vagy egy szemcséktől mentes, de esetleg homályos vagy alulexponált felvételünk.
Rekesz
A rekesz beállításával tudjuk szabályozni, hogy mennyi fény jusson a fényképezőgépbe. Itt minél kisebb értéket adunk meg, annál több, ha pedig minél nagyobbat, értelemszerűen annál kevesebb fény hatol át az objektíven keresztül. Az alacsony rekeszhasználat - a több fény mellett - másik tulajdonsága, hogy a fókuszponton kívüli terület annál elmosódottabb lesz. De mit is jelent ez a gyakorlatban? Az ISO mellett rossz fényviszonyok esetén a rekeszbeállítással is tudjuk szabályozni a kép megvilágítását, vagy azt, ha csak kevés részletet szeretnénk élesen látni az elkészült fényképen.
Záridő
Míg a rekesszel azt tudjuk állítani, hogy milyen mennyiségű, a záridővel azt, hogy mennyi idő alatt jusson be a fény a fényképezőgépbe. De mit is jelent ez a gyakorlatban? A záridő minél lassabb, annál tovább tart a fénykép exponálása, de ezzel együtt annál nagyobb az esély, hogy a fénykép bemozdul és homályos lesz. Amit a legtöbb ember állvány nélkül ki tud tartani úgy, hogy ne legyen elmosódott a végeredmény, az az 1/60 s-os záridő.
Az ISO-rekesz-záridő hármasát tehát együttesen kell szabályoznunk és helyesen beállítanunk ahhoz, hogy az elkészült fotó bemozdulásmentes, jól megvilágított és a fókuszban lévő pont megfelelő élességű legyen.
A sorozatunk következő részében a fotó megkomponálásával és a fények megfelelő használatával foglalkozunk majd.
A Fotósulisorozat együttműködő partnere a Nikon
(x)